Hästgruppen tog på sina matteglasögon och hittade former i naturen

V.46 Redan vid grinden fick barnen i uppdrag att hitta så många former som de kunde i omgivningen och när de tog på sig sina matte glasögon fanns det plötsligt former överallt, på hus, väggar, vägskyltar, brunnslock mm.

LpFö 98/2010 Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • Utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp

 

 De hittade  många cirklar…

IMG_0573

Dammen är också en cirkel fröken, utbrast ett av barnen!!!

…Rektanglar…

IMG_0574

Kvadrater och trianglar

IMG_0576IMG_0577

Veckan därpå tittade de former i skogen istället, pinnar blev rektanglar, trianglar var svårare att hitta, men klykan på träd var trianglar konstaterade de och cirklar var ju stenar såklart! Kvadrater hittade vi inga denna gång.

IMG_0580IMG_0563IMG_0579

Engagerade barn och ett roligt sätt att lära sig matematiska begrepp på!

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *