Experiment

I tisdags innan gympan fick barnen 3 valmöjligheter: experiment, utelek eller musik. De som valde experiment fick frågan om de vet var man får salt ifrån. Svaren blev: från getter, från majs, från hästar och från får. Då jag förklarade att det faktiskt kommer från vatten kom någon på just saltvatten. Barnen hade ju badat i saltvatten och visste hur det smakade. Förslagen på hur man ”delar” saltet från vattnet var genom melittafilter, ta upp det med en sked….De fick var sitt glas med vanligt vatten som de smakade på, i detta hällde de sedan i mycket salt och rörde runt så det löstes upp. De fick smaka igen, de var överens om att det inte smakade gott. Barnen fick var sitt svart papper och en pensel, sedan fick de måla med vattnet på pappret. Vi använde sedan en hårfön för att torka det de precis målat så att vattnet avdunstade och saltet framträdde.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

Ur Lpfö98/rev16

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *